Zavajanja o minimalni plači v Republiki Sloveniji doma in v Evropi
Konfederacija slovenskih sindikatov je opozorila Evropski parlament, Evropsko komisijo in Eurostat o zavajanjih z minimalno plačo v Republiki Sloveniji. O višini minimalne plače zavaja slovensko javnost Vlada s socialnimi partnerji in na podlagi slovenskih podatkov Eurostat evropsko javnost. Najnižja zakonito določena plača s kolektivno pogodbo v Republiki Sloveniji je 313,61 EUR (1,8 EUR/uro) in ne 790,73 EUR z Zakonom o minimalni plači določen dohodek vsakega zaposlenega. Prikazovanje minimalne plače v Sloveniji je zavajajoče in napačno, na kar smo v KSS že večkrat opozorili a se kršitve Evropske socialne listine in mednarodnih konvencij Združenih narodov št. 102 o minimalnih normah socialne varnosti ter št. 131 o minimalni plači še kar nadaljujejo, zato smo na to opozorili evropske institucije ter javnost.
V KSS si že nekaj časa prizadevamo za realno prikazovanje dejanskega stanja na področju minimalne plače v Sloveniji in uveljavitev pravično določene minimalne plače z minimalno bruto urno postavko v višini 5 EUR, kar je na mesečni ravni enako danes določenemu minimalnemu dohodku določenem z Zakonom o minimalni plači. Slovenska in evropska javnost se zavaja s tem, ko se prikazuje v Sloveniji napačna plača kot minimalna. V Republiki Sloveniji je najnižja zakonito določena plača 313,61 EUR. Določena je zakonito s Kolektivno pogodbo za dejavnost železniškega prometa oziroma v njeni tarifni prilogi. Tarifna priloga z najnižjo plačo za polni delovni čas je objavljena v povezavi spodaj s tabelo z navedenimi desetimi kolektivnimi pogodbami z najnižjo določenimi plačami v Republiki Sloveniji ter podatki o njihovi objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Zakon z imenom Zakon o minimalni plači ne določa minimalne plače kot ima ime, ampak dohodek, ki ga mora od delodajalca prejeti vsak zaposleni v Republiki Sloveniji. Zakon, ki določa minimalni dohodek zaposlenih se imenuje Zakon o minimalni plače a dejansko ne določa minimalne plače, saj se plače v Republiki Sloveniji v skladu s predpisi določajo s kolektivnimi pogodbami. Prispevki za invalidsko in pokojninsko zavarovanje se za zaposlene z nižjo plačo od z Zakonom o minimalni plači določenim minimalnim dohodkom vplačujejo s strani delodajalca le za plačo, ki je določena s kolektivno pogodbo ter na podlagi nje z individualno pogodbo o zaposlitvi. Pri razliki od dejanske plače do minimalnega dohodka v določeni trenutni višini z Zakonom o minimalni plači 790,73 EUR gre po tolmačenju socialnih partnerjev (vlada, delodajalci in sindikati) ter uradnim tolmačenjem resornega ministrstva za delo za socialni korektiv in ne del plače. Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve ima na svojih spletnih straneh objavljeno definicijo minimalne plače, ki glasi "Delavec je upravičen do plačila za opravljeno delo najmanj v višini minimalne plače, če pri delodajalcu v Republiki Sloveniji dela polni delovni čas." Definicija je zavajajoča, saj z Zakonom o minimalni plači nimamo določene minimalne plače, kot je govora o njej v "uradni definiciji", ampak gre za minimalni dohodek, ki je poimenovan minimalna plača a to dejansko ni, kot je že obrazloženo.
Iz opisanega izhaja, da gre pri ravnanju oblasti v Republiki Sloveniji za kršenje več mednarodnih listin, saj pokojninska osnova za odmero starostne pokojnine delavcev ob upokojitvi ne bo določena na podlagi bruto zneska minimalnega dohodka 790,73 EUR, ampak v višini bruto plače 313,61 EUR, določene zakonito s kolektivno pogodbo ter na podlagi nje z individualno pogodbo, kar pa ne zadošča za dostojno pokojnino ob upoštevanju odstotka za odmero polne starostne pokojnine 57,25%. Po grobem izračunu gre za mizerne pokojnine v višini za 179,54 EUR, ki ne omogočajo dostojnega življenja in preživetja. Z zavajajočim in celo lažnim prikazovanjem minimalne plače ter plačevanjem prispevkov za invalidsko in pokojninsko zavarovanje za znesek plače in ne plače oz. dohodka s socialnim korektivom ter prikazovanjem minimalne plače v višini minimalnega dohodka določenega z zakonom (ZMinP) so kršeni mednarodnih predpisi, ki določajo dolžnost držav, da zagotavlja državljankam in državljanom dostojno življenje in preživljanje z delom v zaposlitveno aktivnem času in v pokoju. Kršena je Evropska socialna listina (Uradni list RS, št. 24/1999 z dne 10. 4. 1999), in Konvenciji Mednarodne organizacije dela Združenih narodov št. 102 o minimalnih normah socialne varnosti in št. 131 o minimalni plači.
EUROSTAT uvršča tabelo o minimalnih plačah v Evropski uniji med najbolj popularne in jo med drugimi posebej izpostavlja na domači spletni strani. Z danes poslanim dopisom smo EUROSTAT pozvali, da podatke o minimalni plači v Republiki Sloveniji uskladi z dejanskimi, kot smo jim opisali. V Republiki Sloveniji imamo zakonito določeno minimalno plačo 313,61 EUR in ne 790,73 EUR, kot je že ves čas napačno prikazovano s strani države Republike Slovenije in EUROSTAT-a.
Če pogledamo trenutno objavljene podatke EUROSTAT-a ugotovimo, da Republika Slovenija sodi med države z najnižjimi minimalnimi plačami in ne med države z najvišjimi minimalnimi plačami, kot to prikazuje država Republika Slovenija in EUROSTAT.
V Konfederaciji slovenskih sindikatov si prizadevamo za uveljavitev minimalne bruto urne postavke v Republiki Sloveniji z zakonom, kot jo je uvedla Nemčija. Naš predlog je 5 EUR bruto na uro, kar bi zneslo mesečno za polni delovni čas približno isto kot z Zakonom o minimalni plači določen minimalni dohodek zaposlenih. S prikazovanjem napačnih podatkov o minimalni plači v Republiki Sloveniji s strani naše države in EUROSTAT-a je potrebno prenehati zaradi napačne predstave o določeni minimalni plači v Republiki Sloveniji in posledično oteženem uveljavljanju dostojnega plačila z zakonsko določeno minimalno bruto urno postavko, kar bi zagotavljalo dostojno življenje in preživetje delavcev ter upokojencev.
V KSS smo prepričani, da bi se z realnim prikazovanjem podatkov o minimalni plači v Republiki Sloveniji in njihovim upoštevanjem pri delu v Sloveniji ter evropskih institucijah spremenil odnos do dela in njegovega plačila, izkoriščanje delavcev pa bi se ustavilo, V KSS ne razumemo t.i. socialnih partnerjev zakaj zavajajo javnost z definicijo minimalne plače, še posebej ne razumemo sindikatov, ki bi naj bili na strani delavcev.
Danes poslan dopis KSS z opozorilom odgovornim institucijam Evropske unije objavljamo s prilogama v izvirniku, v angleščini in slovenščini.



na vrh